44 ste Pantserinfanteriebataljon Zuidlaren

Het is juli 1969. Twee weken na mijn eindexamen moet ik me melden in Zuidlaren. Voor het eerst in mijn leven maak ik een lange treinreis met een mij onbekende bestemming : de Adolf van Nassau kazerne te Zuidlaren.
In Vietnam woedt de oorlog, mensen landen op de maan, er was zwaar maatschappelijk verzet, hippies, provo's, krakers, discriminatie van langharigen, de seksuele revolutie, woningnood,  dienstweigeraars, pacifisme, Nixon als USA president, ultra linkse groeperingen (Rote Armee Fraktion, Brigate Rosse) en ik slaagde voor mijn HBS diploma..... In augustus vond het beroemde Woodstock festival plaats en in september zou Paul Lodewijkx nog de laatste GP (Joegoslavië) van dat jaar op de Jamathi winnen.
Dit blog schetst een beeld van mijn militaire dienstplicht, die ik gedurende 18 maanden daar heb volbracht. Ik werd ingedeeld bij het 44ste Pantserinfanteriebataljon. Uiteraard begonnen als DPL SLD (dienstplichtig soldaat) en in november 1970 als Korporaal 2e klasse plaatsvervangend groepscommandant de dienst verlaten. Veel leuke ervaringen rijker en mentaal sterker.